Jawa je nejstarší fungující česká firma zabývající se výrobou motocyklů už od roku 1929. Jméno firmy vzniklo složením jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer. V současnosti se firma oficiálně nazývá Jawa Moto spol. s r.o. a sídlí v Týnci nad Sázavou. Dále existuje firma JAWA Divišov a.s., která se zabývá výrobou plochodrážních speciálů a sídlí v Divišově.
Jawa za svou existenci uvedla na trh desítky modelů nejrůznějších motocyklů vyráběných v továrně v Praze na Pankráci, v roce 1931 byla vybudována nová továrna v Týnci nad Sázavou. V letech 1963 až 1964 v době centralizace byla nucena Jawa opustit své moderní provozy na pražské Zelené lišce na Pankráci a v Libni a začít využívat motorárnu ČZ ve Strakonicích (pozn.: z původního pražského národníko podniku JAWA tehdy vznikl násilnou reorganizací nový pražský podnik ČKD-Polovodiče). Nejznámější z nich jsou Jawa 50 Pionýr (ten byl vyráběn ve slovenském závodě v Považské Bystrici), Jawa 500 OHC, Jawa 250 (kývačka, panelka, pérák) a série motocyklů Jawa 350, jejíž prodej v ČR byl ukončen v r. 2006. Výroba dále pokračuje pro trhy třetího světa. Jezdci na motocyklech JAWA získali v předválečných letech 51 vítězství v soutěžích Šestidenní a mnoho dalších úspěchů v různých motocyklových soutěžích. Pro Jawu vybojoval v šedesátých letech 20. století mnoho titulů v silničních závodech legendární František Šťastný a Gustav Havel.
V minulosti, zejména v padesátých letech 20. století, byla Jawa ve špičce motocyklových výrobců, exportovala do mnoha zemí světa, zejména péráky, kývačky a panelky, významný byl export pro SSSR. Po roce 1990 nastal výrazný útlum výroby, který měl kořeny již v dřívějších socialistických letech, kdy se do motocyklového průmyslu prakticky neinvestovalo.
Nyní se již jen velmi obtížně snaží konkurovat značkám jako Honda, Yamaha, Suzuki svou novou řadou motocyklů se čtyřtaktním motorem o objemu 650 ccm.
V České republice i v zahraničí jezdí stále mnoho veteránů značky JAWA.
Jawa Mustang
Jawa Mustang 23A je malý dvoutaktní motocykl s objemem 50 kubických centimetrů.
Verze 23A má silnější generátor proudu než 23, jinak se ale neliší. Mustang je nejnovější typ motocyklů Jawa ze série „pionýr“ (Jawa 555, 550, 21, 21 sport). Výkon tohoto motocyklu je 3,5 koní. Je to dvojsedadlový motocykl lehké silniční konstrukce s jedním válcem a výfukem. Tento motocykl dnes prohání mnoho teenagerů po českých silničkách, cestách, polňačkách ale i jinde. Maximální rychlost motocyklu je cca 60km/h z kopce.
Pionýr je motocykl, který se v Československu vyráběl od padesátých let 20. století.
Je to jednoválec s obsahem 49,9 cm3. Řadí se do tzv. kategorie „padesátek“. Podle nové vyhlášky na něm mohou jezdit lidé starší 16 let. Pionýr je souhrnné označení pro několik typů tohoto motocyklu.
Prvním a zároveň nejstarším typem je 550 „pařez“. Vyznačuje se jedním malým sedadlem připomínajícím pařez. Dalším typem je 555, má také jedno sedadlo, ale za ním je plechový nosič .
Pionýry byly velmi oblíbeným dopravním prostředkem, zejména mládeže.
Nejrozšířenějším typem však byly typy 20 a 21 sport s modernější karoserií a zlepšeným motorem, který měl vyšší výkon. Tento motor se montoval také do oblíbeného typu 23 Mustang vyráběného od roku 1968 až do konce 80. let.
Simson S51 byl motocykl vyráběný firmou VEB Fahrzeug- und Jagdwaffenwerk Simson v durynském Suhlu.
- SimsonE51 (enduro)
- Simson Elektronik
- Simson skútr
Je to motorka německé výroby, která byla ve svých letech velice populární. Doba její výroby byla od 60. po 90. léta 20. století.