Motor: „Evropský bojovník“
Husqvarna opravdu pracuje, to dokazují Italové už s konstrukcí motorů jejich nových
„dvěstěpadesátek“. A také skutečnost, že se s TC 450 zúčastnili našeho testu dokazuje, že jsou odhodlaní pokračovat s vývojem kupředu. 450-ccm motor není sice žádná novinka, je známý už z minulých let, ale šeptá se, že Husqvarna má v šuplíku schovanou novou pohonnou jednotku. Ve srovnání s loňským modelem byla na 2010 vylepšena pouze vodní pumpa. Jinak disponuje dvěmi nahoře ležícími vačkovými hřídeli, čtyřmi ventily a pěti rychlostmi; Keihin karburátor připravuje směs benzinu a vzduchu. Na motorové brzdě ukazuje TC450 výkon, který dělá dojem a v uplynulých letech by byl téměř neporazitelný. Ale co se počítá je jízdní chování na trati a ne ve zkušebně. Na trati disponuje 450ka špičkovým výkonem a působí dobrým dojmem i při středních otáčkách. Motor poměrně dost klepe a silně vibruje, což při hodnocení motoru ubírá Husqvarně body. K tomu působí motor při nižších otáčkách poněkud líně, což je na jedné straně dobré pro enduristické vyrovnání, na druhé straně se stará o dobrou trakci. Moderní je hydraulické ovládání spojky, které snáze vypíná spojku a bezvadně funguje.
Rám: Solidní základna
Rám je ve srovnání s konkurencí spíše staromódní, ale solidní. Ocelový rám TC450 dříve
patřil k nejsnáze ovladatelným, avšak model 2010 určitě není žádným snadno ovladatelným zázrakem, ale ze všech spolubojovníků má nejlepší vedení v zatáčce. Všechny ostatní však porazila svojí nejvyšší váhou. Paradoxně se však člověk po chvíli na Husqvarně cítí dobře a dokáže s ní zajíždět rychlá kola. Proto od nás dostává TC 450 za směrovou stabilitu a stabilitu v zatáčkách čtyři z pěti možných bodů.
Podvozek a brzdy: Velké zlepšení
Pérování u Husqvarny nebylo v uplynulých letech nic moc a nestačilo na brutální úseky tratí.
Deficit, který se dá jen těžko zlepšit. Velkým dílem tady pomohlo použití KYB-vidlice.
Téměř perfektně tlumí všechny nerovnosti trati, dokonce nejlépe ze všech v testu. Je stavěná na měkké ladění, což je ale obhajitelné a při přibrždění v zatáčce nabízí ještě dostatečný útlum. Tady tedy dosahuje Husqvarna společně s KTM a Kawasaki nejvyššího počtu bodů. Je ovšem rušivé, když blatník drnčí o přední kolo, když je naplno využit zdvih pružiny. Zadní tlumiče Sachs jsou rezistentní vůči nárazům, avšak při akceleraci na vlnitém terénu drnká, a proto mu v hodnocení strháváme body. Brzdy Brembo – jak přední, tak zadní – dosáhly v testu jednoznačně nejlepšího výsledku.
Shrnutí
Pěkně. Husqvarna projevila odvahu postavit se tváří v tvář takovému tvrdému testu. Jasně,
k vítězství potřebuje ještě hodně vylepšení, hlavně rovnoměrnější chod motoru! Také u rámu by se dalo něco vylepšit, neboť jízdní vlastnosti a váha jsou docela OK, ale nejsou nejlepší. TC 450 se stává nejen díky akceptovatelnému podvozku dobrou alternativou. Když člověk jednou vyrazí s touto plnokrevnou Italkou, měli by se ostatní obávat, ať jedou na čemkoliv.
+ velké zlepšení vidlice
+ dobré brzdy
+ využití hydraulické spojky
- silné vibrace
- potřebné zlepšení „hbitosti